Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 6 (408) z dnia 10.03.2016
Postępowanie pracodawcy w razie omyłkowego określenia rodzaju umowy o pracę
Zawarliśmy umowę o pracę z pracownikiem na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r. W treści umowy jako jej rodzaj wskazaliśmy, iż jest to umowa na okres próbny zamiast na czas określony. Jak można skorygować pomyłkę?
Przepisy prawa pracy nie przewidują bezpośredniego trybu korygowania błędów jakie znalazły się w umowie o pracę. W omawianym przypadku możliwe są dwa rozwiązania - zmiana nieprawidłowego zapisu umowy w drodze aneksu lub wypowiedzenie umowy (o ile strony przewidziały w umowie taką możliwość) i zawarcie nowej umowy.
Umowa o pracę, podobnie jak każdy inny kontrakt, opiera się na zgodnych oświadczeniach woli stron (pracodawcy i pracownika), wyrażających zamiar nawiązania stosunku pracy. Według art. 29 K.p., minimalna treść umowy obejmuje: strony umowy, jej rodzaj, datę zawarcia oraz warunki pracy i płacy. Wskazane elementy umowy o pracę są obligatoryjne. Oznacza to, że nie ma możliwości umownego wyłączenia któregokolwiek z tych postanowień - nawet za zgodnym oświadczeniem woli stron.
Mimo dochowania staranności przez osobę sporządzającą umowę oraz jej przeczytania przez strony może zdarzyć się w jej treści zapis inny niż wynikający z ustaleń poczynionych przez strony, poprzedzających jej zawarcie.
Ważne: Pracodawca, który omyłkowo oznaczył w umowie jej rodzaj nie może dokonać w tym zakresie korekty w drodze wypowiedzenia zmieniającego, co wynika stąd, iż stosuje się je do postanowień regulujących warunki pracy i płacy. |
W omawianym przypadku błąd w umowie jest oczywisty - okres zatrudnienia w wymiarze 12 miesięcy wyraźnie wskazuje, iż wolą stron nie było zawarcie umowy na okres próbny, której maksymalny dopuszczalny czas wynosi 3 miesiące. W tej sytuacji można uznać, że stanowi on tzw. omyłkę pisarską. Przepisy nie zawierają definicji tego rodzaju omyłek, przyjmuje się jednak, że zaliczają się do nich widoczne i niezamierzone niedokładności, błędy pisarskie lub podobne uchybienia w tekście. Przedmiotowa omyłka może być usunięta w drodze podpisania aneksu do umowy, który może być stosowany do każdego postanowienia zawartego w umowie - zarówno z zakresu warunków pracy i płacy, jak i jej rodzaju. Aneks jest dodatkowym (względem umowy) dokumentem, który zmienia postanowienia umowy na mocy zgodnej woli stron. Aneks powinien wskazywać jakie postanowienie umowne ulega modyfikacji oraz zawierać nową treść w tym zakresie. Podpisany przez strony staje się integralną częścią umowy o pracę. W omawianej sytuacji zgoda pracownika będzie formalnością z uwagi na brak możliwości zawierania umów na okres próbny na okres wskazany w umowie.
Umowę o pracę zawierającą błędne postanowienia, niewchodzące w skład warunków pracy lub płacy można wypowiedzieć, a następnie podpisać nową umowę o właściwej treści. W sytuacji opisanej w pytaniu, warunkiem wypowiedzenia trwającej umowy jest zamieszczenie w niej klauzuli to dopuszczającej.
www.UmowyoPrace.pl - Rodzaje umów o pracę:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
- Elektroniczna dokumentacja księgowa dla przedsiębiorców płacących PIT - obowiązkowa od 2026 r.
- Opublikowano rozporządzenie w sprawie zwolnienia z obowiązku wysyłki za 2025 r. JPK_SR_PD
- Projekt stanowiska w sprawie klasyfikacji obciążeń publicznoprawnych oraz identyfikacji tych, które są związane z obrotem
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|