Gazeta Podatkowa nr 101 (1038) z dnia 19.12.2013
Aktualizacja informacji dodatkowej
W ciągu roku kalendarzowego pracownik korzystający dotychczas z 20 dni urlopu wypoczynkowego nabędzie prawo do 26 dni tego urlopu. Jak ująć to w informacji dodatkowej? Czy przy każdej umowie o pracę muszę sporządzać tę informację? (pytanie z dyskusji na www.forum.gofin.pl nr 780874)
W przypadku zawarcia umowy o pracę pracodawca jest zobowiązany potwierdzić niektóre warunki zatrudnienia w tzw. informacji dodatkowej. Zawarte w niej dane dotyczą:
- obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normy czasu pracy,
- częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę,
- wymiaru przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
- obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
- układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty (art. 29 § 3 Kodeksu pracy, Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).
Jeśli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy (tj. zatrudnia mniej niż 20 pracowników), informacja powinna dodatkowo wskazywać:
- porę nocną,
- miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia,
- przyjęty sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Na sporządzenie informacji dodatkowej pracodawca ma 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę.
Pracodawca informuje pracownika na piśmie o zmianie jego warunków zatrudnienia oraz o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty. Powinno to nastąpić niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian. W przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu - nie później niż do dnia rozwiązania umowy (art. 29 § 32 K.p.).
W omawianej sytuacji nabycie przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego prawa do urlopu w wyższym wymiarze, obliguje pracodawcę do dokonania pisemnej aktualizacji informacji dodatkowej i zapoznania z nią pracownika, którego dotyczy zmiana (w zakresie wymiaru przysługującego mu urlopu wypoczynkowego).
Ponadto, jak wynika z regulacji art. 29 § 3 K.p., obowiązek sporządzenia informacji dodatkowej powstaje w przypadku zawarcia umowy o pracę. Oznacza to, że zawarcie z pracownikiem każdej kolejnej umowy o pracę skutkuje koniecznością sporządzenia nowej informacji obejmującej dane dotyczące okresu zatrudnienia objętego tą umową.
www.UmowyoPrace.pl - Zawarcie umowy o pracę:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|