Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 16 (442) z dnia 10.08.2017
Termin przekazania pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia oraz jej treść
Jak liczyć 7-dniowy termin na przedłożenie pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia, jeśli data zawarcia umowy o pracę jest wcześniejsza niż data nawiązania stosunku pracy? Co powinna zawierać ta informacja?
Data nawiązania stosunku pracy nie musi pokrywać się z datą zawarcia umowy. Wynika to wprost z art. 26 K.p. Przepis ten stanowi, że nawiązanie stosunku pracy następuje w dniu wskazanym w umowie o pracę jako dzień rozpoczęcia pracy, a gdy termin ten nie został określony - w dniu zawarcia umowy. Ta ostania data ma znaczenie dla wypełnienia przez pracodawcę obowiązku poinformowania pracownika na piśmie o:
- obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
- częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
- wymiarze przysługującego mu urlopu wypoczynkowego,
- obowiązującej go długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
- układzie zbiorowym pracy, którym jest objęty.
Jeżeli pracodawca nie jest zobligowany do ustalenia regulaminu pracy, informacja powinna dodatkowo wskazywać porę nocną, miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia oraz przyjęty sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy (art. 29 § 3 K.p.).
Ważne: Pracodawca przekazuje pracownikowi informację o warunkach zatrudnienia nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. |
Powyższa regulacja oznacza, że w każdym przypadku, również wtedy, gdy stosunek pracy jest nawiązywany później niż miało miejsce zawarcie umowy, 7-dniowy termin na realizację obowiązku informacyjnego należy liczyć od dnia zawarcia umowy.
Wzory informacji o warunkach zatrudnienia dostępne są w serwisie www.druki.gofin.pl. |
Informacja o warunkach zatrudnienia powinna mieć formę pisemną. W zakresie pierwszych czterech warunków zatrudnienia pracodawca ma prawo wykonać swoje zobowiązanie informacyjne, wskazując odpowiednie przepisy prawa pracy (art. 29 § 31 K.p.), przy czym musi tego dopełnić w trybie zindywidualizowanym, czyli przedstawić informację konkretnemu pracownikowi. Nie wystarczy, jeśli przekaże jej treść do wiadomości wszystkich zatrudnionych.
www.UmowyoPrace.pl - Zawarcie umowy o pracę:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|